tisdag 26 mars 2013

Båtmeck i fullfart! :D

Nu har det hänt mycket med My under fyra dagar! I söndags drog jag av henne täcket samt drog bort lite matta inuti. Efter det bar det av till Peter för att få koll och komplettering på alla skruvar och muttrar som behövs till skotskenan.
Jag inhandlade även en trim lina till bomuthalet. Det blev en Liros dyneema på 5 mm. :)

Under hela måndagen grejade jag med att fixa utväxling i bommen till uthalet. Så nu har jag en utväxling på 1:8. Så nu kommer det inte vara några problem att dra hur mycket det än blåser. :) Det var riktigt skoj att splitsa och fixa. Jag har även gjort två softschakels för att kunna fästa uthalet och revet i segel respektive bommen på ett enkelt vis som inte skadar seglet vilket är riktigt bra!




Idag så drog jag och brorsan till båten igen. Så idag blev det väldigt mycket gjort i båten! :D
Nu är alla mattor som fanns i båten innan verkligen utslängda och vi har slipat bort nästan allt klister som vi inte fick bort genom att skrapa. Så nu är mycket av slipningen inför ihop plastningen av skrov och däck gjord. Jag fick även ihop mallen för skotbalken så att jag har det exakta måttet och lutningen. Sen var det en väldans massa städning efter slipningen också, men sånt får man ta.
 
 Innan satt det mattor blandannat ner mot kölsvinet, nu renslipat!
 Mallen i trä.

En bild på prototypen av den kommande skotbalken i rostfritt stål tillsammans med trä i valnöt när den är väl är färdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar